Rozdíl mezi aktovkou a batohem
Jak se rozhodnout mezi školním batohem a aktovkou?
Pokud si nejste jistí, jaký je rozdíl mezi aktovkou a batohem, tak se podívejte nejdříve níže.
Je třeba říci, že aktovka se dnes využívá hlavně pro prvňáčky. Pokud je kvalitní, tak ji lze nosit skoro na celém prvním stupni. To však za podmínky pravidelné kontroly výšky dítěte a správného nastavení aktovky. Pokud je dítě vyšší, pravděpodobně dříve přejde na batoh do školy. Pro děti od druhého stupně základní školy se již aktovky nenabízí a zde se již naplno uplatnily školní batohy. Slovo školní je zde velmi důležité, protože sportovní či městské batohy nejsou vhodnou volbou.
AKTOVKA
má obvykle obdélníkový tvar, je vyrobena z kůže či koženky a uzavírá se tzv. klopnou (jde o část aktovky, která se ohýbá přes komoru či komory aktovky). Na klopně bývá držadlo a zámky či přezky. Nosí se na zádech, přes rameno či v ruce. Název aktovka získala od své původní funkce, a to nošení akt, tedy dokumentů. V dnešní elektronické době je již více univerzální. Aktovka má široké využití a nosí je lidé nejen do práce či děti do školy.
ŠKOLNÍ AKTOVKA
již není kožená a má tvar více přizpůsobený zdravému vývoji dítěte, tzn. je užší a naopak vyšší, aby více kopírovala záda dítěte, nebránila dítěti v pohybu pažemi a je přizpůsobena anatomii dětského těla. Ty nejkvalitnější se vyvíjejí společně s ortopedy či fyzioterapeuty. Školní aktovka bývá obvykle jednokomorová, což hlavně malým dětem usnadňuje orientaci uvnitř. Zároveň by měla stát, což bývá řešeno pevnějším dnem a samotnou konstrukcí aktovky.
Výhody školní aktovky:
+ pevná konstrukce, která se nebortí a zaručí snadný přístup do aktovky
+ pevné dno aktovky, které zajišťuje stabilitu
+ jedna komora pro jednodušší orientaci
Příklady školních aktovek:
Školní aktovka Step by Step Černý panter pro kluky od společnosti Hama
Školní aktovka Step by Step Jednorožec pro holky od společnosti Hama
Školní aktovka Oxybag Horse - kůň pro holky od společnosti Karton P+P
Školní aktovka Baagl Bagr pro kluky od společnosti Presco Group
BATOH
hovorově ruksak, je vak nošený na zádech a původně sloužil pro pobyt v přírodě. Batoh určují obvykle dva ramenní popruhy (někdy jeden šikmo přes tělo), které jsou v dnešní době doplňovány o další, např. hrudní či bederní a jsou vybaveny různými počty kapes vně či uvnitř. V dnešní době se nošení batohů velmi rozšířilo a používají se téměř pro jakékoliv účely - školní batohy, do města, na výlety, na expedice apod.
BATOH DO ŠKOLY
je asi nejnovějším typem na poli batohů. Dnešní technologie umožňují batohy konstruovat tak, aby byly co nejvíce ergonomické a podporovaly zdravý vývoj dítěte. Ty nejkvalitnější se, stejně jako školní aktovky, vyvíjejí společně s ortopedy či fyzioterapeuty. Batoh má často více komor a kapsy na svačiny nebo notebook. Využívají je děti obvykle od 3. třídy a druhého stupně základní školy, studenti středních či vysokých škol. V nabídce již najdete školní batohy pro prvňáčky.
Výhody školního batohu:
+ stahovací šňůrka nebo boční pásky k fixaci obsahu k zádům
+ některé batohy mají pevné dno, které zajišťuje stabilitu
+ na výběr jedna nebo více komor dle provedení výrobců
Příklady školních batohů:
Školní batoh Boll Surikata pro kluky od značky Boll
Školní batoh Topgal Coco pro holky od značky Topgal
Školní batoh Ergobag prime Rex pro kluky
Školní batoh Topgal Endy jednorožec pro holky od zančky Topgal
Co při výběru tašky do školy sledovat a jak její vlastnosti vyhodnotit?
Můžeme Vás ale již nyní uklidnit, že žádná volba není špatná, pokud navíc k vašim kritériím přihlédnete i k potřebám dítěte.
Co myslíme potřebami dítěte?
Jedná se především o fyziologické parametry dítěte - jeho výšku, ale i "šířku". Tzn. je-li dítě malé a hubené anebo se jedná o statného jedince, který všechny převyšuje o hlavu, ramena a záda má široká. Pro drobnější děti volíme "malé" batohy např. od Ergobagu, které ale povyrostou s dítětem díky nastavitelnému zádovému systému. Případně volíme užší aktovky, které mají tu výhodu, že se nebortí jako většina školních batohů.
Dále je třeba vnímat, jak je dítě rozvinuté mentálně i motoricky. Nakolik je schopné se orientovat, třídit věci a pamatovat si, kde jsou. A také, jestli mu nečiní problémy věci někam vkládat a zase je vyndávat apod. Každé dítě je jiné, stejně jako jsou dospělí - někdo se vyzná v chaosu a někdo má raději přehled a vše na svém místě. U dětí navíc hraje roli postupné rozvíjení jejich motorických a mentálních schopností s ohledem na jejich věk a vrozené předpoklady. Podle toho volíme aktovku s jednou komorou, aby dítě nehledalo ve 2-3 komorách, kde má například penál anebo batoh, který umožňuje věci více třídit.
Více informací k vlastnostem tašky do školy, ať už je to aktovka či batoh, naleznete v další části naší poradny Jak vybrat školní aktovku pro prvňáčka nebo Jak vybrat školní batoh pro prvňáčka.